1. Postanowienia ogólne
Niniejszy regulamin określa zasady korzystania z lotniska publicznego w Kąkolewie oraz podstawowe przepisy porządkowe związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochronylotów oraz utrzymaniem porządku na lotnisku, obowiązujące w stosunku do wszystkich osób znajdujących się na terenie lotniska.
2. Słownik pojęć
Użyte w Regulaminie określenia lub skróty oznaczają:
- AIP (Aeronautical Information Publication) – zbiór informacji lotniczych publikowanych i wydawanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej,
- część lotnicza lotniska – obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych, wraz z urządzeniami służącymi do obsługi tego ruchu,
- dowódca statku powietrznego – dla statków powietrznych wykonujących loty z załoga osoba wyznaczona przez użytkownika statku powietrznego do pełnienia funkcji dowódcy; jeżeli załogę statku powietrznego stanowi jedna osoba, pełni ona funkcję dowódcy.
- DS, DK – droga startowa, droga kołowania,
- główny użytkownik – podmiot, który na stałe wykonuje działalność lotniczą związaną z operacjami lotniczymi na lotnisku w oparciu o ważną umowę z Zarządzającym wymieniony w dokumentacji rejestracyjnej lotniska,
- INOP – Instrukcja Operacyjną lotniska Kąkolewo,
- Kierujący lotami – osoba wyznaczona przez Zarządzającego uprawniona do:
- udzielania informacji oraz wskazówek załogom statków powietrznych oraz monitorowania ich ruchu;
- kierowania ostrzeżeń i zaleceń do załóg statków powietrznych w przypadkach podyktowanych względami bezpieczeństwa;
- wyznaczania dodatkowych osób pełniących funkcje pomocnicze podczas lotów oraz określania zakresów ich działania i odpowiedzialności.
- lotnisko – lotnisko użytku publicznego Kąkolewo o kodzie lotniska wg ICAO: EPPG i kodzie referencyjnym: 2A,
- loty łączone – loty lub skoki spadochronowe, odbywające się z dwóch lub więcej STARTÓW lub dróg startowych,
- NOTAM (Notice To AirMen) – zawiadomienie rozpowszechniane za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierające informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służb, procedur lub o niebezpieczeństwie, których przekazywanie we właściwym czasie zainteresowanym ma zasadnicze znaczenie dla operacji lotniczych,
- operacja lotnicza – rozumiana jest jako start lub lądowanie statku powietrznego
- PRN – pole ruchu naziemnego, tj. część lotniska wykorzystywana do ruchu naziemnego statków powietrznych: drogi startowe, drogi kołowania, płyty postojowe,
- SP – statek powietrzny,
- START – wyznaczone i oznakowane miejsce na polu ruchu naziemnego,
- użytkownik – podmiot doraźnie wykonujący na lotnisku operacje lotnicze,
- stały użytkownik – podmiot na stałe korzystający z lotniska
- VFR (Visual Flight Rules) – zasady lotu z widocznością,
- zarządzający – podmiot wpisany do rejestru lotnisk cywilnych jako zarządzający lotniskiem – Spółka Aeroport Sp. z o.o. z siedzibą w Janikowie (62-006) przy ul. Startowej 1.
- Użytkownik statku powietrznego – właściciel statku powietrznego lub inna osoba wpisana jako użytkownik danego statku powietrznego do rejestru statków powietrznych.
3. Dostępność lotniska
- Lotnisko jest czynne w terminach i godzinach ustalonych przez Zarządzającego i wskazanych w AIP.
- W terminach i godzinach wskazanych przez Zarządzającego i AIP lotnisko jest dostępne dla wszystkich SP użytkowników zgodnie z INOP.
- Poza wskazanymi terminami i godzinami lotnisko dostępne jest dla SP wyłącznie po wcześniejszym uzyskaniu zgody Zarządzającego. W celu uzyskania zgody na wykonanie operacji lotniczych należy skontaktować się z Zarządzającym na co najmniej 2 godziny przed planowaną operacją.
- O uzyskanie zgody występuje użytkownik lub dowódca SP.
- Niezależnie od zgody Zarządzającego na operację lotniczą użytkownik lub dowódca SP ma obowiązek każdorazowo przed rozpoczęciem lotu/lotów zapoznać się z sytuacją ruchową na lotnisku, a w przypadku przylotów dowódca SP obowiązany jest utrzymywać łączność radiową na częstotliwości lotniska w celu uzyskania informacji o warunkach panujących na lotnisku, obowiązujących kierunkach startów oraz warunkach meteo.
- Poza wskazanymi terminami i godzinami pierwszeństwo w wykonywaniu operacji lotniczych posiadają główni użytkownicy lotniska.
4. Wykonywanie operacji lotniczych
Podczas planowania i wykonywania operacji lotniczych, w tym kołowania na start lub na płyty postojowe, dowódca SP zobowiązany jest do:
- przestrzegania wszystkich nakazów i poleceń Zarządzającego lub wyznaczonego kierującego lotami,
- przestrzegania procedur wynikających z obowiązujących przepisów wykonywania lotów oraz warunków opisanych w INOP lotniska.
5. Wykonywanie lotów łączonych
- Jeżeli na lotnisku wykonywane są loty łączone Zarządzający wyznacza jednego kierującego lotami.
- Kierujący lotami wyznacza kierunek startów i lądowań oraz kolejność wykonywania operacji lotniczych.
6. Dostęp do pola ruchu naziemnego
- Lotnisko oznakowane jest tablicami informacyjnymi o zakazie wjazdu pojazdów i wstępu osób postronnych na płytę lotniska.
- Dostęp nieupoważnionych osób do pola ruchu naziemnego (PRN) jest ograniczony (tablice ostrzegawcze). Dostęp do PRN wyłącznie za zgodą Zarządzającego.
- W przypadku nieuzasadnionego wtargnięcia na PRN osoby, czy osób postronnych lub pojazdów, powiadomione zostają odpowiednie służby porządkowe (Policja).
Ruch kołowy
- Nadzór nad ruchem pojazdów na terenie lotniska prowadzi Zarządzający poprzez osobę oddelegowaną do tego zadania. W czasie pracy osoby funkcyjnej należy stosować się do jego wskazówek czy instrukcji.
- Ruch kołowy po polach ruchu naziemnego (PRN) w godzinach otwarcia lotniska może być wykonywany tylko w związku z obsługą operacji lotniczych.
- Ruch kołowy powinien odbywać się skrajem lotniska lub wg instrukcji osoby funkcyjnej do kierowania ruchem na lotnisku. Osoby znajdujące się na PRN muszą mieć łączność z osobą wyznaczoną do kontaktu przez Zarządzającego.
- Na lotnisku, w przypadku pojazdów kołowych, obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego z uwzględnieniem ograniczeń prędkości jazdy.
- Na terenie lotniska obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Samochody poruszające się po PRN muszą mieć włączone światła sygnalizacyjne lub awaryjne a ponadto mieć łączność z osobą oddelegowaną przez Zarządzającego.
- Ruch kołowy może odbywać po skrajnych częściach lotniska poza polem wzlotów.
- Osobom postronnym, nieznającym przepisów ruchu lotniczego, przydziela się osobę upoważnioną do pomocy w poruszaniu się po PRN.
- Prędkość poruszania się pojazdów, obok statków powietrznych parkujących na płycie postojowej nie może przekroczyć 10 km/h.
- Ponadto kierujący pojazdem powinien zachować odległość przynajmniej 3m od nieruchomego statku powietrznego z niepracującymi silnikami, za wyjątkiem przypadków gdy jest to niezbędne do obsługi statku powietrznego.
- Pojazdy ratownicze, które biorą udział w akcji ratowniczej mają pierwszeństwo przed pozostałymi uczestnikami ruchu na lotnisku.
- Zabrania się przejazdu pojazdów przed i za statkami powietrznymi, których silniki pracują.
- Ruch wszelkich pojazdów w okolicach hangaru jest zabroniony podczas:
- ruchu statku powietrznego na stanowisku,
- pracy lub uruchamiania silników statku powietrznego na stanowisku.
- Pojazd stojący w obszarze PRN musi być pod stałym nadzorem kierującego, który powinien zapewnić możliwość natychmiastowego odjazdu z miejsca postoju.
- Statek powietrzny ma pierwszeństwo przed pojazdami kołowymi poruszającymi się w polu ruchu naziemnego.
- Ruch pojazdów niezwiązanych z obsługą operacji lotniczych i lotniska odbywa się na zasadach opisanych w INOP.
Ruch pieszy
- Ruch pieszy na PRN jest zabroniony, za wyjątkiem osób przebywających na ściśle określonych częściach PRN wykonujących prace techniczno-konserwacyjne infrastruktury lotniska oraz inne czynności związane z działalnością lotniczą, zgodnie z procedurami opisanymi w INOP.
- Ruch pieszy powinien odbywać się skrajem lotniska lub wg instrukcji osoby funkcyjnej do kierowania ruchem na lotnisku. Osoby znajdujące się na PRN muszą mieć łączność z osobą wyznaczoną do kontaktu przez Zarządzającego.
- Dostęp do PRN mają tylko osoby w/w oraz upoważnione do obsługi statków powietrznych i biorące udział w działaniach operacyjnych lotniska.
- Udając się na start należy zachować szczególną ostrożność prowadząc obserwację pola wzlotów oraz przestrzeni wokół lotniska.
- Niezbędny ruch po polu wzlotów należy wykonywać jak najkrótszą drogą z zachowaniem szczególnej ostrożności i obserwacji pola wzlotów i przestrzeni wokół lotniska.
7. Przepisy porządkowe
- Na terenie lotniska zabrania się:
- pozostawiania bez opieki bagażu lub innych przedmiotów, mogących prowadzić do zakłócenia funkcjonowania lotniska;
- wnoszenia na teren lotniska, bez stosownego zezwolenia, broni i materiałów niebezpiecznych lub innych przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób, statków powietrznych lub infrastruktury lotniska;
- zaśmiecania i zanieczyszczania terenu lotniska;
- spożywania alkoholu lub palenia tytoniu poza miejscami do tego wyznaczonymi oraz wnoszenia i zażywania środków odurzających oraz substancji psychotropowych;
- prowadzenia bez zgody Zarządzającego lotniskiem:
- zbiórek pieniężnych,
- działalności gospodarczej, w tym reklamowej, akwizycyjnej lub innej działalności zarobkowej,
- działalności artystycznej, politycznej
- komercyjnych operacji lotniczych,
- organizacji imprez,
- używania otwartego ognia (palenia ognisk, grillowania itp.);
- zakłócania, uniemożliwiania lub utrudniania wykonywania przez personel lotniska lub przewoźnika lotniczego obowiązków służbowych;
- dokonywania nieuprawnionych zmian w wyposażeniu lotniska, urządzeniach lub systemach lotniskowych oraz utrudniania lub uniemożliwiania korzystania z urządzeń lub pomieszczeń przeznaczonych do użytku publicznego lub służbowego znajdujących się na terenie lotniska;
- parkowania pojazdów w miejscach do tego nieprzeznaczonych;
- naruszania określonych przez Zarządzającego lotniskiem warunków ruchu pojazdów i pieszych na terenie strefy operacyjnej lotniska;
- przebywania w strefie zastrzeżonej lotniska i w strefie operacyjnej lotniska bez upoważnienia lub naruszania w inny sposób warunków dostępu do stref zastrzeżonych lotniska określonych przez Zarządzającego lotniskiem.
- W przypadku naruszenia określonych działań i sposobów zachowania przez dowódców statków powietrznych albo innych osób, Zarządzający ma prawo do nakazania opuszczenia Lotniska przez te osoby.
- Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do przedstawicieli służb państwowych i samorządowych dysponujących bronią i materiałami niebezpiecznymi lub innymi przedmiotami mogącymi stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób, statków powietrznych lub infrastruktury lotniska.
- Przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do substancji psychotropowych stosowanych w wyniku udokumentowanego zalecenia lekarza.
8. Opłaty lotniskowe
- Korzystanie z lotniska, w tym wykonywanie operacji lotniczych podlega opłatom opublikowanym w AIP oraz na stronie internetowej lotniska.
- Z obowiązku opłat za korzystanie z lotniska zwolnione są SP wykorzystywane przez służby publiczne, ratownicze, gaśnicze.
9. Prowadzenie działalności gospodarczej na lotnisku
Prowadzenie działalności gospodarczej na lotnisku z wykorzystaniem jego części lotniczej, a zwłaszcza DS, DK i płyty postojowej, wymaga uzyskania zgody Zarządzającego oraz zawarcia w tym zakresie odrębnej umowy.
10. Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje umieszczony na stronie internetowej lotniska oraz w miejscu powszechnie dostępnym dla użytkowników lotniska.
- Niezależnie od zapisów regulaminu Zarządzający może wprowadzić szczególne regulacje dotyczące korzystania z lotniska w przypadku udostępniania lotniska do organizacji imprez, w szczególności masowych, lub innych przedsięwzięć.